Utbildningsmål

DE STUDERANDE SKALL EFTER FULLGJORD UTBILDNING

Ha kunskaper om:

  • B2B försäljning mot tekniska branscher
  • affärsutveckling och marknadsföring av tekniska produkter
  • strategier och tydliga målsättningar
  • problemlösning
  • försäljningsprocessens olika delar ,affärsutveckling, marknadsföring till förhandling och uppföljning av försäljningsarbete
  • sociala medier
  • etablera, underhålla, och utveckla långsiktiga kundrelationer
  • försäljningsmetoder och IT-stöd, CRM
  • grundläggande affärsekonomi
  • affärsjuridik och affärsetik, vilka lagar och regler som gäller, etiska
  • frågeställningar och riktlinjer
  • Svensk- och engelsk affärskommunikation
  • hållbar utveckling, socialt ansvarstagande, frågor om jämställdhet och jämlikhet

Ha färdigheter i:

  • metoder och verktyg att agera säljare och med fokus på B2B i företag, organisationer och offentlig förvaltning
  • planera och driva teknikinriktade försäljningsprojekt
  • beräkna lönsamheten i olika försäljningsinitiativ och följa upp initiativen
  • problemlösning med metodiskt, kreativt och logiskt tänkande
  • arbeta med affärsutveckling och marknadsföring av tekniska produkter
  • förhandla och skriva avtal utgående från gällande lagar, regler och etiska riktlinjer
  • kommunicera affärsmässigt på engelska både skriftligt och muntlig
  • att utforma strategier och tydliga målsättningar
  • att förstå kundens värde och hur man kan tillgodose dess behov med en affärsmässig lösning
  • säljlösningen/offerten
  • driva en förhandling, hantera invändningar och argumentera
  • kunna driva en förhandling mot attraktivt avslut
  • använda projekt-, planerings- och problemlösningsverktyg
  • att leda affärsprojekt som projektledare
  • att leda grupper och förstå gruppdynamik och roller

Ha kompetenser för att:

  • kunna ta ansvar för att driva affärsprocesser och nå utlovade mål
  • kunna ta ekonomiskt ansvar för budget och nå uppsatta mål
  • självständigt planera sitt arbete för att generera resultat utifrån uppsatta mål
  • ta ansvar och leda ett säljteam
  • kunna värdera och identifiera kunder utifrån ekonomiska aspekter
  • självständigt kunna värdera kunder och lägga upp säljstrategi
  • självständigt kunna identifiera nya potentiella marknader och kundmöjligheter
  • ansvara för att leda grupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
  • självständigt ansvara för hela säljprocessen och ta in den specialistkompetens som företaget besitter och kan krävas inom den tekniska förståelsen
  • ansvara för att leda projektgrupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
  • självständigt leda projekt inom yrkesrollen från skiss till genomförande
  • ansvara för att projektplaner hålls enligt uppsatta mål

Fakta

Nästa start:
Ansök senast:
Omfattning:
Poäng:
LIA-praktik:

Lennart Svahn

 

 

Ordförande för SÄLJARNAS RIKSFÖRBUND, en facklig yrkesorganisation för säljare i alla branscher.

"Det bästa med Försäljnings-
akademien är att utbildning­arna leder till jobb. Bra jobb med fina framtidsutsikter."

sslar jag bland annat med events och säljstöd inom området Business Intelligence. Ett spännande jobb med goda möjligheter till avancemang."