Utbildningsmål
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om:
- vad som genererar långsiktiga affärsrelationer
- de lagar som styr marknadsföring och försäljning
- moral och etik i affärsrelationer
- vad som främjar jämställdhet mellan kvinnor och män i det blivande yrket
- säljarbetets olika moment såsom säljplanering, säljsamtal, säljmetodik och säljpsykologi
- hur man kommunicerar muntligt och skriftligt i det svenska och engelska affärsspråket
- hur man selekterar kunder och fokuserar på rätt segment
- hur man leder ett kundmöte och får ut den information man behöver i sitt säljarbete
- de lagar som styr marknadsföring och försäljning
- hela marknadsföringsprocessen från nulägesanalys,
- hur man planerar, genomför och följer upp marknadsundersökningar
- hur en marknadsföringsstrategi tas fram och genomförs
- hur ett projekt planeras, genomförs och följs upp för att kunna mäta effekter
- vilka marknadsföringskanaler som finns och hur valet av kanal
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
- arbeta som säljare med fokus på B2B i företag, organisationer och offentlig förvaltning
- genomföra en behovsanalys
- leda och/eller deltaga i projektarbeten inom marknadsföring och försäljning
- driva en säljprocess
- driva en förhandling, hantera invändningar och argumentera
- ha ökat sin förmåga till problemlösning och att arbeta i projektform
- driva en förhandling mot attraktivt slut
- göra en klok säljplanering
- hantera en komplex säljsituation
- leda och/eller deltaga i projektarbeten inom marknadsföring och försäljning
- arbeta som projektledare och marknadsförare i företag, organisationer och offentlig förvaltning
- använda datorn som hjälpmedel när det gäller informationssökning, kommunikation, kunddatabaser, CRM, försäljning, produktion och distribution av informationsmaterial, presentation och utbildning
- ta fram olika kommunikationsstrategier
- leda marknadsföringsprojekt
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att
- kunna ta ekonomiskt ansvar för budget och att förstå och nå uppsatta mål
- självständigt planera sitt arbete för att generera resultat utifrån uppsatta mål
- ta ansvar och leda ett säljteam
- kunna värdera och identifiera kunder utifrån ekonomiska aspekter
- självständigt kunna värdera kunder och lägga upp en säljstrategi därefter
- självständigt kunna identifiera nya potentiella marknader och kundmöjligheter
- ansvara för att leda grupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
- ansvara för att leda projektgrupper mot mål och i arbetssituationer som är stimulerande och utvecklande för varje deltagare
- självständigt kunna leda projekt inom yrkesrollen från skiss till genomförande
- ansvara för att projektplaner hålls enligt uppsatta mål
- ta ansvar för att den personliga affärsmässiga insatsen bidrar till att främja samarbeten