Artikeln publicerades 4 maj 2012

Hälsningar från Ungern

“IKEA’s unique concept, vision, values, assortment and line of goods has always strongly appealed to me. I have always been fascinated by IKEA’s innovative, practical, well-designed home-furnishings that revitalize so many people’s homes on a daily basis.

I am convinced that with you I will have the opportunity to develop within the occupational field of my greatest interest and I feel my future goals are a great fit within the IKEA corporate concept.” Så skrev jag i december 2011 i den ansökan om LIA-plats som jag nervöst skickade in till IKEA Budaörs i Ungern. Redan en vecka senare blev jag tillfrågad om en telefonintervju och några dagar efter nyår satt jag på marknadsavdelningen i ett IKEA-varuhus i hjärtat av Europa.

Att ha fått möjligheten att helt självständigt genomföra min första LIA-period på ett svenskt företag i en annan kultur utomlands var en oförglömlig, unik och lärorik erfarenhet. Genom att leva i det ungerska samhället i två månader fick jag en djupare förstående för det ungerska affärsklimatet samtidigt som jag fick uppleva hur den ungerska vardagen ter sig i en tvåmiljonerstad i centrala Europa. Jag upplevde Budapest som en mycket vacker och trevlig stad med rik kultur och historia i form av termalbad, monumenter, parisiska caféer, medeltida teatrar och andra historiska byggnader.

Min tid på IKEA var oerhört givande, utvecklande och spännande, med stimulerande, varierande och utmanande arbetsuppgifter på de olika avdelningarna i varuhuset – från marknadsavdelningen ända ner till kassan. Redan från dag ett var jag mer än välkomnad av medarbetarna och det dröjde inte länge förrän jag hade blivit en del av teamet.

Under min LIA-period fick jag en god inblick över IKEAs verksamhet och en övergripande insyn i hur arbetet på de olika avdelningarna i varuhuset går till. Arbetsuppgifterna bestämdes mycket av mina egna ambitioner och intressen. Jag var främst involverad på marknadsavdelningen, där mina arbetsuppgifter innefattade framförallt att medverka i planeringen och utförandet av marknadsföringskampanjer, marknadsanalyser och interna marknadsundersökningar. Arbetsuppgifterna täckte även in andra områden som konkurrentanalyser, säljaktiviteter, pris- och sortimentstrategier samt logistik. Dessutom fick jag chansen att vara med på företagsmöten. Att montera möbler och bygga om showrooms utifrån anvisningarna från IKEA of Sweden ingick i det dagliga arbetet. Höjdpunkten under praktiken var att få följa med till IKEAs enda industrifabrik i Ungern – Swedwood Hungary.

Jag är ytterst nöjd med mitt val av LIA-plats och praktikland och ångrar mig inte en sekund för jag utnyttjade möjligheten att ta ett avbrott från skolbänken för att åka utanför Sveriges gränser och erhålla nya arbetslivserfarenheter och kunskaper som annars är omöjligt att inhämta genom studier. Praktiken gav mig även motivation för att fortsätta studierna.

IKEA är idag världens största möbelkedja och Sveriges mest framgångsrika internationella varumärke.

LIA Länk till annan webbplats.