Artikeln publicerades 4 mars 2011

Mikael hälsar från Hong Kong!

Mikael Bick, MF09, Marknadsföring och försäljning år 09, gör sin andra LIA-period och den här gången i Hong- Kong. Här är hans berättelse!

I ett land där nationalsporten är shopping, var 14e person är miljonär och allt man kan tänka sig finns, känns studentlivet rätt avlägset. Egentligen borde man ta ut hela studiebidraget, hoppa på en TurboJet och en timme senare satsa allt på rött i Asiens mini Las Vegas. Att få befinna sig flera tusen mil hemifrån för 9 veckors LiA och kunna gå runt i kortbyxor mitt i vintern är ett privilegium. Uttrycket förena nytta med nöje kunde förmodligen inte ligga bättre i munnen.

Hongkong är ett land och en stad där möjligheterna är oändliga och begränsningarna få, precis som utbildningen vi läser. Under försommaren inför mitt andra år, som elev på FörsäljningsAkademien och utbildningen Marknadsföring och försäljning liksom min andra LiA-period, träffade jag min tidigare chef på ett café i centrala Göteborg. Han berättade om sin position som Product Manager på Top-Toys kontor för produktutveckling och inköp som är baserat i Hongkong. Danskägda Top-Toy är och driver Skandinaviens största leksaksföretag liksom butikerna BR och Toys r Us.

Han föreslog att jag skulle ansöka för LiA på kontoret i Hongkong. En sommar i Oslo och en termin senare står jag på Hong Kong Airport. Det enda jag ser är en armé av korta, mörkhåriga kineser och vart jag än vänder mig så möts jag av ett leende. -Nu kör vi peppade jag mig själv och hoppade på deras motsvarighet till spårvagnar emot ett 9 veckor långt äventyr. Sedan dess har min tid i Hongkong rusat fram, landskap, upplevelser och utmaningar har kantat spåret och vid varje station har jag blivit en erfarenhet rikare. LiA perioden drog snabbt igång med leverantörsmöten och långa dagar på kontoret, företaget höll på att leta nya linjer och produkter inför hösten/vintern 2011. Att få vara en del i det pusslet har varit otroligt lärorikt och mäktigt, speciellt i en av världens största affärsstäder och på en internationell arena. Under de sista veckorna när min handledare var i Danmark förberedde jag en ny produktlinje ifrån leverantörsmöte till projektförslag med bland annat försäljningpris, positionering och marknadsanalys.

Hongkong är för oss västerlänningar relativt lättanpassligt. Ett light Asien där majoriteten talar förståelig engelsk och resten förstår internationellt teckenspråk. Att få leva och arbeta i en miljö som denna borde alla få göra. Här skulle jag kunna slänga in en klyscha som think outside the box eller think big men det gör jag inte. Du bestämmer själv din plats.

Mikael Bick, MF09, Hongkong